ONline je nový OFFline

Je to přesně rok, co se dramaticky mění celá společnost. Nejde jen o nákupní zvyklosti lidí, podnikatelské záměry firem nebo nabídky e-shopů, kdy si kromě doplňků do domácnosti můžete koupit i testy na nový koronavir. Jde o celkové vnímání světa a s ním spojené nutné změny. Mnoho podnikatelů zažívá více než krušné časy a s tím souvisí i jejich dotazy na odborníky, kteří jim pomáhají s marketingem. Jak konkrétně se ale změnily požadavky klientů na služby spojené s komunikací jejich značky?

Před a po… a dál?

Protože naši klienti jsou s námi už z doby před pandemií, máme možnost srovnání. „Požadavky klientů se oproti době před covidem změnily samozřejmě velmi. Dříve jsme řešili většinou komplexní marketing, vymýšleli jsme strategie a plánovali na dlouho dopředu. Doba se ale změnila a my prakticky nevíme, co bude za týden. Proto jsme se začali více soustředit na krátkodobější cíle a využívat primárně ty části marketingu, kde jsou výsledky ihned měřitelné a můžeme jednoduchým přenastavením snadno reagovat na novou situaci,“ říká náš CEO Jakub. Do popředí se tak dostalo hlavně PPC a sociální sítě, které jsou samy o sobě živým organismem a pro komunikaci se zákazníky jsou čím dál častějším kanálem.

Všichni do „onlajnu“!

Rozdíl oproti loňskému jaru, kdy celá situace nastala, je markantní. V březnu 2020 jsme všichni tak nějak doufali, že se na dva, tři týdny zavřeme doma a pak bude vše zase jako dřív. Klienti se tak pouštěli do řešení věcí, ke kterým se za normálního provozu nedostali. „Najednou byla největší poptávka po navržení nového webu, auditu toho stávajícího a samozřejmě analýzách i tvrdých datech. Firmy se vlastně jen připravovaly na brzké znovuotevření,“ vzpomíná Jakub. Po letním téměř normálním životě ale přišla další vlna zavírání prakticky všeho. „Většina firem se situaci přizpůsobila, protože zkrátka musela. Na podzim a začátkem nového roku jsme tak začali nejvíce řešit přesun podnikání do online prostředí,“ dodává.

Skutečnou nutnost mít v dnešní době alespoň nějaký online kanál už pochopil každý, kdo se chce udržet nad vodou. Asi všichni jsme za ten rok vypozorovali, že výdejní místa už má v podstatě každý obchod. Pro některá odvětví bylo otevření „okénka“ jedinou možností, jak generovat alespoň nějaký obrat. Navíc všichni se potřebujeme oblékat, postarat se o byt nebo dům, ale i udělat si prostě a jednoduše jen radost. „Trend nasvědčuje tomu, že prolnutí online a offline světa se bude i nadále udržovat i přesto, že hranice je poslední měsíce velmi tenká. Nejspíš jen tak někdo nezavře kamenný obchod jen proto, že si nově vytvořil e-shop,“ říká Jakub.

Štestí přeje odvážným

I po roce s pandemií a přesto, že si klienti už na situaci částečně zvykli, stále řeší spíše ty nejzákladnější nástroje podpory prodeje a zviditelnění se. Zároveň ale čím déle jsou firmy omezovány ve svém fungování, tím více jsou i otevřeny novým nápadům a nástrojům komunikace. Přes jednoznačně převažující negativa tak můžeme i zde najít pár pozitivních důsledků. Oslovení nových zákazníků díky sociálním sítím a s nimi spojeného sdílení autentického obsahu, nebo uvědomění si slabých a silných stránek svého podnikání rozhodně mohou velmi dobře ovlivnit vztah s nakupujícími. A přivést i ty nové, což se vyplatí v jakékoliv době.

Sdílejte článek:

Menu