Přehled sociálních médií a které vybrat?

To, že jsou sociální sítě důležitou součástí marketingu, nikdo nezpochybní. V poslední době jsou firmami a značkami využívány ještě hojněji, ne všichni však znají více než dvě nebo tři. Které platformy můžeme mezi komunikační nástroje se zákazníky a klienty zařadit, jak je pochopit a co od nich chtít? 

Facebook

Když si otevřu vlastní účet na Facebooku, hned vidím, že moje první přihlášení bylo v roce 2008. Pravěk? Ve světě sociálních sítí víc než to. Přesto, že se s železnou pravidelností objevují nové platformy a aplikace, modrobílá ikonka nám všem září na displejích mobilů už řadu let. Prostředí internetu se za tu dobu dramaticky změnilo, algoritmus už snad ani nevnímáme a když chceme vidět to, o co opravdu stojíme, zpravidla si to musíme najít sami. 
Cílit marketing na Facebooku se vám však stále vyplatí – měsíčně aplikaci využívá více než 3 miliardy lidí po celém světě, což určitě není zanedbatelné číslo. I v  letošním roce bude této síti vládnout reklama, ideálně ta přímo ve feedu. “Díky” pandemii a všemožným opatřením spatřil světlo světa také například Facebook Shops. Potenciální zákazníci tak už nemusí ani překlikávat do jiné aplikace a mají téměř cokoliv, po čem jejich srdce prahne, na jednom místě. A na to je potřeba také myslet při vymyšlení strategií. 
K čemu je reklama na Facebooku vlastně dobrá? Snadno zaujmete zákazníka komplexním obsahem, převedete ho na svůj web, nebo můžete efektivně budovat povědomí o značce a jejím image. V nejbližší době už snad zase budete moci informovat i o plánovaných eventech a zvát skrze aplikaci návštěvníky na akce a události. 

Instagram

Instantní sdílení fotek bylo primárním účelem Instagramu a v podstatě na tomto principu funguje Instagram dodnes. Největší důraz je zde kladen na vizuální stránku obsahu, texty už nemají takovou váhu, a proto ani není nutné vystřílet si náboje právě v tomto políčku. Obsah se kategorizuje pomocí hashtagů, jejich volba je tedy zásadní. Zároveň není ideální zahrnovat ty, které mají miliony použití, obsah pak snadno zapadne. I taková drobnost, jako najít správná slova, se tak stala oříškem.
Videa na IGTV, reels, karusely… čím více kvalitního a esteticky příjemného obsahu máte, tím více si můžete dovolit. Uživatelné totiž filtrují obsah velmi rychle, po pár přejetích prstem po displeji už neudrží pozornost, takže placený prostor tady je více než žádaný.

Linkedin

Profesní síť Linkedin už i v Česku začíná nabírat na síle a čím dál více lidí ji využívá k navazování kontaktů i vlastnímu představení se ostatním. Principem této sítě je spojování lidí z oblasti business manažerů, konzultantů a dalších, které pojí některé profesní hledisko. Na platformě mají své místo také firmy, které zde mohou snadno a rychle komunikovat nebo vyhledávat nové zaměstnance. 
Placená reklama je možná i zde, nicméně oproti klasickým sociálním sítím má svá specifika. Ideálnější místo pro hledání nových kolegů nebo zvýšení povědomí o značce byste jen těžko hledali. Díky conversion ads (tlačítka s výzvou k akci) snadno navedete sledující k požadované aktivitě, zajímavá je například i nativní reklama v podobě obrázků nebo textu. Pozvánky na nejrůznější eventy a konference jsou samozřejmostí. 

Pinterest

Svatyně pro milovníky estetiky nebo pro hledače inspirace prakticky na cokoli. Pinterest funguje jako váš osobní moodboard, kam si připínáte jakýkoliv obsah z internetu. Ať už hledáte nápady na rekonstrukci terasy, novou sedačku, nebo chcete sledovat známou osobnost a její piny, přihlaste se právě tady. Ve světě je síť hojně využívána už několik let, v Českých končinách se její obliba teprve buduje. Největší silou je snadné zapojení se – prakticky kdokoliv si může připnout a sledovat vaši nástěnku, nebo si přidat do té své některý váš pin. A kolotoč interakce se roztáčí.
Ideální platforma pro prodej produktů a služeb, budování image značky a tvorbu vizuálně přitažlivých karouselů. Kromě fotek a obrázků zde najde uplatnění také video, oblíbená jsou například krátká návodná „how to“. 

TikTok

Nejmladší sociální síť vznikla teprve v roce 2016, v současnosti se na ní pohybuje více než 1,3 milionu lidí z Česka. Cílová skupina je zde specifická hlavně věkem, přes 40 % publika je ve věku do 24 let. Pro spoustu značek tak platforma není stěžejním nástrojem komunikace, nicméně i tady si lze najít to své a využít naplno její potenciál. Pokud navíc potřebujete oslovit mladé publikum, už víte kde.
Aplikace je založena na automatickém přehrávání krátkých videí. Pokud máte co říct v patnácti sekundovém klipu, potažmo v jedné minutě u videí, směle do toho! Placenou reklamu lze umístit například na začátek spuštění aplikace, kdy jí uživatel věnuje nejvíce pozornosti a je tak opravdu efektivní. Samostatnou kapitolou pak jsou takzvané hashtag challenges – výzvy zpracované ve spolupráci s TikTok týmem, které vedou uživatele k interakci a sdílení. Video se pak virálně šíří téměř samo.

YouTube

Největší internetový server pro sdílení videí není nutné dlouho představovat. Většina z nás ho nechápe jako sociální síť, ale spíš jako místo, kde si můžeme kromě klipu oblíbené skupiny najít i videorecenze, návody na cokoliv nebo třeba záběry z vesmíru. Můžeme se tu i vzdělávat nebo kochat krásami dalekých zemí. Není asi nikdo, kdo by YouTube neznal a nepoužíval, a právě proto je ideálním místem pro reklamu. 
Ke zvýšení povědomí o značce, oslovení nových zákazníků a jejich přivedení na web může sloužit například videokampaň – ta se zobrazí samostatně v rámci jiného přehrávaného obsahu, na začátku, uprostřed nebo na konci videa. Využít můžete i discovery ads, což jsou personalizované reklamy s řadou vizuálně poutavých prvků. 

Možností v rámci sociálních sítí je spousta a u některých cílových skupin je to i zásadní komunikační kanál. Pokud tedy ještě váháte, jestli některou z aplikací využít i pro váš business, neotálejte příliš dlouho.

Sdílejte článek:

Menu