Jak napsat newsletter, na který se budou vaši zákazníci těšit

Schválně, kolik e-mailů s obchodním sdělením vám včera přistálo ve schránce? A kolik jste jich opravdu přečetli, případně využili odkaz v nich uvedený? Každý, kdo má e-mailovou schránku, se denně setkává s newslettery. Někdy jich jsou i desítky, a tak je čím dál těžší dosáhnout uspokojivého procenta otevření zpráv. Jak vzbudit zvědavost zákazníka? Pár osvědčených tipů přece jen existuje.

Co chcete říct?

Zásadní pravidlo je držet se jednoho tématu a jasné výzvy k akci. Chcete informovat o nové řadě produktů, úžasné časově omezené slevě nebo chcete zvýšit prodej některé z položek? Není nic jednoduššího než o tom dát vědět. Vždy si ale vyberte jen jeden cíl. Nechcete přece zákazníka zahltit spoustou informací najednou, ve kterých se okamžitě ztratí a e-mail dočte při nejlepším do poloviny. V tomto případě platí víc než kde jinde pravidlo, že méně je opravdu více. 

Buďte osobní

Políčko odesílatele by mělo jasně říkat, kdo a odkud píše. V nikom z nás asi nevzbudí chuť přečíst si zprávu od „robot“, „info“ nebo „zakaznicky.servis“. Naopak pokud na první pohled jasně vidíte, že píše „Anička Vomáčková z XY“, e-mail okamžitě nabere osobnější ráz. Ano, takhle jednoduché to je. Hlavně proto, že vám píše někdo, komu jste vědomě poskytli své údaje a nejspíš tak tušíte, proč jste danou firmu hledali nebo oslovovali.

Jak na předmět?

Hned po jménu odesílatele vaše oči sklouznou k předmětu zprávy. Ideální tedy je vyhnout se nicneříkajícím, obecným a až příliš využívaným slovům jako nabídka, marketing, sleva, jen dnes. Protože super nabídek a slev jen dnes a jen pro vás máte už tak plný inbox, že? Buďte konkrétní a zkuste využít jasnou otázku nebo sdělení. Například „Jak se vám u nás líbilo?“ zní určitě mnohem lépe a osobněji než „Ohodnoťte nás“. Slevu „Jen pro vás a jen jednou za život“ můžete uvést třeba předmětem „Vaše vysněná televize s 20% slevou“. Řekněte sami, který mail byste otevřeli spíš? 

Nepřehánějte to s přílohami a odkazy

Přesto, že jsou samozřejmou a nedílnou součástí každého newsletteru, nemělo by každé třetí slovo být prolinkované a přílohy by neměly vyčerpat datovou kapacitu mobilního internetu. Jistě, potřebujete zákazníka dostat na váš web či e-shop, chcete poslat stručný obrázkový návod, náhled katalogu nebo přání k narozeninám v pdf. I tady ale myslete na zlaté pravidlo, že méně je více a vy musíte stihnout říct vše během pár desítek sekund, než ztratíte čtenářovu pozornost. Úplně stačí, když prolinkujete na kýženou stránku slovo v úvodu a samotný link pak přidáte na konec sdělení. Pozor, i tady však musí být na první pohled jasné, kam link vede, nechcete zákazníka zmást. Pdf soubory pak komprimujte tak, aby se otevíraly rychle a nebyly náročné na spotřebu mobilních dat. 

První věta emailu. A podpis.

U obchodních sdělení často vidíme hned po odesílateli a předmětu informaci o tom, že „pokud se vám e-mail nezobrazuje správně…“. A to není zrovna vrchol mailové estetiky. Nezapomeňte tedy hned na úvod sdělení, ještě před obrázek nebo oslovení vložit krátkou větu, která se zobrazí právě na tomto místě a v inboxu ji tak zákazník nemá šanci přehlédnout. Máte tak skvělý prostor na vytvoření prvního dojmu a vzbuzení zvědavosti.
Nezapomeňte ani na podpis, ideálně by mělo opět jít o konkrétní jméno, případně funkci. Když už teda hrajeme na tu osobní notu.

Kdy a komu tedy newslettery posílat?

Ideálně v době, kdy zákazník řeší nějaký problém, který mu můžete pomoci vyřešit. Priority se mění v průběhu týdne i ročního období, jiné věci pak řeší ženy do 35 let z velkých měst a muži nad 50 let z malých měst. Jistě také máte přístup k historii objednávek spolu s údaji o kupujících, na základě kterých se dá prakticky selektovat. Vytvořit opravdu dobrý newsletter vyžaduje znalost cílové skupiny a umění přijít ve správný čas se správným sdělením. Rozhodně se ale vyplatí do jeho pravidelné tvorby vynaložit čas i energii.

A na závěr pratický tip – plánujte. Předem si stanovte frekvenci, s jakou chcete zákazníky informovat o novinkách a připravujte si podklady dopředu. Uvidíte, že když se do toho ponoříte jednou za čas, zvládnete vymyslet více, než při psaní na poslední chvíli. 

 

Sdílejte článek:

Menu